5 tips voor online marketing

Home » 5 tips voor online marketing

Een webshop starten is tegenwoordig steeds gemakkelijker: standaard software en bouwpakketten voor webshops kun je bij zowat elke hostingaanbieder vinden. Als de webshop in de lucht is, is de logische vervolgstap om verkeer richting je website te genereren. Het grootste probleem voor startende en kleine webshops is echter het continue gebrek aan budget voor online marketing. Door middel van onderstaande tips en door het gewoon te doen, kun je de kans vergroten om jouw online marketingcampagne tot een succes te maken.

Belangrijkste tip: focus op niches én het buitenland

Door je te richten op een nichemarkt, wordt de concurrentie vaak al een stuk kleiner dan wanneer je probeert te concurreren met de grote jongens. Deze strategie kan eerst worden doorgevoerd in Nederland, waarna je simpelweg kunt ‘kopiëren en plakken’ naar het buitenland. Op deze manier kun je met een beperkt budget testen of er in het buitenland ook markt is voor je product én of je in zoekmachines snel goede posities kunt verwerven.

De beste manier om het buitenland te bewerken, is dan ook door te doen waar je goed in bent, zonder allerlei ingewikkelde buitenlandse strategieën (die de kosten voor een buitenland-gang nog meer laten stijgen). Begin met een ‘voldoende’ webshop, blijf testen en finetunen, en werk de webshop vervolgens bij succes uit naar een ‘goed’ of ‘zeer goed’. Kijk hierbij ook naar andere talen dan enkel Duits en Engels, omdat in andere landen vaak ook voldoende potentie is. Vaak is er in die landen nog minder of geen concurrentie in de nichemarkt. Met als motto: als je het niet probeert, zal het sowieso niet gebeuren.

Naast deze tip zijn er nog 4 tips om aan de slag te gaan met online marketing als je een beperkt budget hebt.

1. Werk samen, wees inventief, maar ben niet continu origineel

Samen krijg je meer voor elkaar dan alleen. Heb je grootse ideeën om een webshop te starten, begin dan met het zoeken naar de juiste partner. Vaak is het hebben van een partner onmisbaar, als je specialistische kennis over een product nodig hebt en daarnaast ook nog de dagelijkse werkzaamheden voor de webshop dient uit te voeren. Probeer hierbij soms inventief te zijn.

Wees echter vooral niét te origineel in je webshop. Je bent namelijk niet geheel anders dan je concurrentie en het is onmogelijk om je gehele webshop door maatwerk in elkaar te zetten (met een beperkt budget). Het is juist zinvol om mee te liften op het succes van anderen. Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden.

Online marketing

Tips voor online marketing

2. SEO en SEA

Het belangrijkste middel om je online marketing met een beperkt budget in te vullen, is gebruik maken van contentmarketing. Door de juiste SEO heb je de meeste kans om je website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google. Een goede SEO geeft langdurig profijt, in tegenstelling tot incidenteel profijt bij SEA.

Let bij SEO wel op dat je niet te geforceerd aan linkbuilding gaat doen (want dit kan tot penalties en dergelijke leiden), maar juist de focus te houden op eigen content en relevantie.

3. Affiliate marketing

Naast contentmarketing is er ook affiliate marketing. Hierbij is er een andere website (affiliate) die iets over jouw eigen website (merchant) schrijft, een korting aanbiedt of jouw producten aanprijst. Hiervoor ontvangt deze affiliate een commissie, oftewel een vergoeding. Als je deze vergoeding baseert op CPS (cost-per-sale) of CPL (cost-per-lead), kun je de kosten van de affiliate marketing laag houden en daarnaast blijven deze in verband met je opbrengsten.

Kortingscodewebsites zou je minder commissie kunnen toeschrijven dan een website die op andere wijze je producten aanprijst, omdat je bij kortingscodewebsites ook al een ‘kortingscode’ weggeeft. Door middel van affiliate marketing kun je je aansluiten in de markt waar je concurrentie ook zit, met weinig risico. Als er geen sales ontstaan, zijn er (vrijwel) geen kosten.

4. Social media: overdrijf de waarde ervan niet

Heb je een niche-webshop? Focus je dan niet teveel op social media. Social media is redelijk belangrijk voor webshops die afhankelijk zijn van het imago, maar als je producten uit een nichemarkt verkoopt, is het imago van het bedrijf meestal minder belangrijk. De extra investering in social media kan dan beter worden ingezet op de juiste invulling van on-site content omdat deze contentmarketing vaak langdurige SEO-effecten oplevert.

Nieuwsbrief

ONTVANG ALS EERSTE ONZE BLOGS EN UPDATES RECHTSTREEKS IN UW INBOX

2019-01-30T14:24:39+01:00